کارشناسی سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش دماوند

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی مطالب مرتبط با کارشناسی سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ایجاد گردیده است

کارشناسی سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش دماوند

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی مطالب مرتبط با کارشناسی سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ایجاد گردیده است

25 درمان خانگی برای سفید کردن دندان

salamat Asibha | پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۵، ۰۸:۱۶ ب.ظ

راز یک لبخند زیبا داشتن دندان‌هایی براق است. دندان‌های زرد مشکلی است که در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود..

25 درمان خانگی برای سفید کردن دندان

راز یک لبخند زیبا داشتن دندان‌هایی براق است. دندان‌های زرد مشکلی است که در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود..



همه دوست دارند دندان‌هایی درخشان داشته باشند تا بوسیله آن یک شخصیت جوان و با طراوت را از خود بروز دهند. به واقع راز یک لبخند زیبا داشتن دندان‌هایی براق است. اما حقیقت این است که تعداد خیلی کمی از مردم در جهت حفظ سفیدی طبیعی دندان‌هایشان تلاش می‌کنند. دندان‌های زرد مشکلی است که در بسیاری از افراد مشاهده می‌شود. راه‌هایی برای خلاص شدن از دندان‌های زرد وجود دارند. سفید کردن دندان فرایندی است که رنگ طبیعی دندان را برمی‌گرداند. این فرایند با نام بلیچینگ دندان نیز شناخته می‌شود. سفید کردن دندان امروزه به پردرخواست‌ترین عمل زیبایی در صنعت آرایش و بهداشت تبدیل شده است. روش‌های متنوعی برای سفید کردن دندان وجود دارند، که از جمله آنها می‌توان به براشینگ، قلم سفید کننده دندان، بلیچینگ با لیزر و نوارچسب‌های سفیدکننده دندان اشاره کرد. به هر حال، برخی درمان‌های خانگی نیز وجود دارند که می‌توانید به کمک آنها دندان‌های سفیدتری را برای خود بسازید.

علل تغییر رنگ دندان

ما اغلب برای برداشتن لکه‌‌های زرد روی دندان‌هایمان به یک دندانپزشک مراجعه می‌کنیم، اما آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید این لکه‌های زرد چگونه بوجود می‌آیند؟ خوب، این پدیده‌ دلایل زیادی دارد، که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
•    جویدن تنباکو و استعمال دخانیات
•    نوشیدن چای، قهوه، شراب و نوشابه
•    مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به شیوه‌ای نادرست
•    سن بالا
•    ژنتیک و خصوصیات طبیعی
•    وارد آمدن آسیب‌های فیزیکی به مینا (تروما)
•    مقادیر زیاد فلوراید در آب
•    درمان‌هایی نظیر پرتونگاری صورت و گردن و شیمی‌درمانی
•    مصرف تتراسایکلین، داروهای ضد فشار خون و ضد جنون، و آنتی‌بیوتیک‌های آنتی‌هیستامین
•    پر کردن دندان

علائم

قبل از بکارگیری هرگونه درمان برای سفید کردن دندان بهتر است با علائم تغییر رنگ دندان آشنا شوید. عمده این علائم عبارتند از:
•    مینای خورده شده
•    خطوط سفید یا لکه‌های قهوه‌ای و نقاط و حفره‌های زرد روی دندان‌ها
•    بوی بد دهان
درمان‌های خانگی برای سفید کردن دندان
.
ما همیشه به دنبال نوعی درمان حرفه‌ای برای سفید کردن دندان‌هایمان هستیم. اعمال جراحی و درمان‌های سفید کردن دندان، وقت و هزینه زیادی را به هدر می‌دهند. به جای صرف هزینه برای خرید محصولات سفیدکننده دندان، شما می‌توانید با صرف کمی وقت و استفاده از این درمان‌های خانگی سریع، آسان و طبیعی، دندان‌های سفیدی که به دنبال آن هستید را به دست آورید. این روش‌های طبیعی سفید کردن دندان مرقون به صرفه و مؤثر هستند.



1.جوش شیرین

جوش شیرین بعنوان بهترین ماده برای درمان تغییر رنگ دندان شناخته می‌شود. دو قاشق چایخوری جوش شیرین را درون یک فنجان آب حل کنید و محلول را به خوبی هم بزنید. حالا این محلول را بعنوان یک محلول سفیدکننده بکار ببرید. با استفاده از این محلول دهان‌شویه خانگی، دو یا سه مرتبه در روز دهانتان را بشویید. این درمان قطعاً موجب کاهش لکه‌ها می‌شود.
شما می‌توانید از این دهان‌شویه بعنوان خمیردندان نیز استفاده کنید. کمی جوش شیرین را در آب حل کنید، و با استفاده از مسواک و محلول به دست آمده، برای چند دقیقه دندان‌هایتان را بشویید. این روند را دو یا سه بار در هفته ادامه دهید تا دندان‌های براقی را بدست آورید.  
توجه: استفاده بیش از حد از جوش شیرین می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند.

2.لیمو

لیمو دارای خواص تقویت‌کننده سیستم ایمنی، ضدباکتریایی و درمانی‌ است، و نه تنها برای کمک به درمان بیماری‌های پوستی بلکه برای سفید کردن دندان نیز کاربرد دارد. کمی آب لیمو را با درون آب حل کنید و با استفاده از محلول به دست آمده دهان خود را بشویید.
شما همچنین می‌توانید پوست لیمو را مستقیماً روی دندان‌هایتان بمالید و سفیدی را به آنها برگردانید.
همچنین می‌توانید کمی نمک را به آبلیمو اضافه کنید و با مخلوط به دست آمده دندان‌های زردشده را شستشو دهید. سپس خمیردندان را روی دندان‌ها و لثه‌های خود بمالید و چند دقیقه آنرا به حال خود رها کنید. بعد از مدتی، دهان خود را با آب معمولی بشویید. اگر این کار را دو بار در روز انجام دهید می‌توانید از بروز لکه‌های زرد رو دندان‌هایتان پیشگیری کنید.



3.توت فرنگی

توت فرنگی یکی از منابع غنی ویتامین ث است، و بعنوان یک پاک‌کننده طبیعی عمل می‌کند. 2 تا 3 عدد توت فرنگی بردارید و آنها را له کرده و یک خمیر درست کنید. خمیر به دست آمده را به آرامی روی دندان‌هایتان بمالید. برای رسیدن به بهترین نتایج، طی چند هفته، روزی دو مرتبه این عمل را تکرار کنید.
همچنین می‌توانید نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را به خمیر توت فرنگی اضافه کنید. آنرا روی دندان‌هایتان پخش کنید و برای چند دقیقه به حال خود رها کنید. سپس دهان خود را به طور کامل آب بکشید و با مسواک و خمیردندان دندان‌هایتان را بشویید تا ذرات باقیمانده به طور کامل شسته شوند.



4.سیب

سیب موجب افزایش تولید آّب دهان می‌شود، و یک نفس پاک و تازه را به شما می‌دهد. برای برداشتن لکه‌های دندان‌هایتان روزی یک عدد سیب بخورید. توجه داشته باشید که سیب باید به طور مناسب جویده شود تا اسید مالیک آن استخراج شود. فیبرها به حذف لکه‌ها کمک می‌کنند.



5.نمک

نمک ماده‌ای است که در تمام خانه‌ها یافت می‌شود، و بعنوان بهترین عامل پاک‌کننده برای سفید کردن دندان شناخته می‌شود. این ماده به بازپرسازی مواد معدنی از دست رفته دندان‌ها و بازیابی سفیدی آنها کمک می‌کند. نمک را می‌توان بعنوان یک پودر برای تمیز کردن دندان به کار برد. همچنین نمک همراه با زغال چوب برای سفید کردن دندان استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید برای کاهش لکه‌های زرد کمی نمک را به جوش شیرین اضافه کنید و آنرا به دقت روی دندان‌هایتان بمالید.
توجه: نمک برای لثه‌ها و مینا مضر است. از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.



6.زغال چوب

زغال چوب اکتیو برای برداشتن ناخالصی‌های آب بکار می‌رود. بلورهای قوی زغال چوب برای سفید کردن دندان بکار می‌روند. کمی پودر ذغال چوب را با خمیردندان معمولی مخلوط کنید. با استفاده از این خمیر دو بار در روز دندان‌هایتان را مسواک کنید.
به جای زغال چوب می توان از خاکستر روزماری و نان سوخته نیز استفاده کرد.



7.پوست پرتقال

پوست پرتقال دارای ویتامین ث و کلسیم است، و با میکروب‌های موجود در دهان مبارزه می‌کند، و برای سفید کردن دندان‌ها نیز مؤثر است. هر شب کمی پوست پرتقال را مستقیماً روی دندان‌هایتان بمالید.
پودر پوست پرتقال نیز می‌تواند به جای پوست پرتقال تازه استفاده شود.



8.هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)

هیدروژن پراکسید می‌تواند یک درمان مؤثر برای از بین بردن رنگ زرد دندان‌ها باشد. برای حذف لکه‌های زرد دندان‌هایتان از یک دهان‌شویه حاوی آب اکسیژنه استفاده کنید.
کمی جوش شیرین را با کمی آب اکسیژنه مخلوط کنید و از مخلوط به دست آمده برای شستن دندان‌هایتان استفاده کنید.
توجه: حین غرغره کردن آب اکسیژنه آنرا قورت ندهید. استفاده بیش از حد از این محلول نیز موجب بروز حساسیت دندان‌ها خواهد شد. 



9.پوست موز

موز سرشار از مواد مغذی است. در حقیقت، پوست موز نیز دارای مواد معدنی مانند منیزیم، منگنز و پتاسیم است. این مواد می‌توانند درون دندان‌ها نفوذ کرده و آنها را سفید کنند. برای دو دقیقه پوست موز را روی دندان‌هایتان بمالید. 15 دقیقه آنرا به حال خود رها کنید، و سپس با استفاده از یک خمیردندان معمولی دندان‌هایتان را مسواک کنید. دو یا سه بار در هفته این فرایند را تکرار کنید.



10.هویج

هویج خام یک پاک‌کننده طبیعی است. جویدن هویج خام و ترد به پاک کردن پلاک از دندان‌ها کمک می‌کند. هویج به حفظ تعادل اسید-باز در دهان کمک می‌کند، که این موجب کشته شدن باکتری‌ها می‌شود. به طور مشابه، خیار، کرفس و کلم بروکلی نیز برای سفید شدن دندان مفید هستند.



11.کشمش

کشمکش به افزایش تولید آّب دهان کمک می‌کند. کشمکش می‌تواند به تراشیدن پلاک از روی دندان کمک کند، پس باید به طور روزانه مصرف شود. کشکمش حتی از تشکیل پلاک نیز پیشگیری می‌کند.



12.پنیر


خیلی عجیب است که حتی پنیر هم می‌تواند بعنوان یک عامل سفیدکننده دندان بکار رود. طبق مستندات علمی گوناگون، مصرف یک تکه پنیر پس از وعده‌های غذایی به بازسازی مواد معدنی دندان کمک کرده و از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

13.شیر و ماست

شیر و ماست منابع غنی فسفر و کلسیم هستند. این مواد معدنی به ارتقای بازسازی مواد معدنی مینای دندان و حفظ دندان‌های براق و بدون حفره کمک می‌کنند.



14.آدامس بدون شکر

آدامس‌های بدون شکر، که با زایلیتول درست می‌شوند، نیز برای سفید کردن دندان بکار می‌روند. طبق نتایج یکی از تحقیقات، زایلیتول یک شیرین‌کننده طبیعی است که با پلاک مبارزه کرده و به کاهش باکتری‌های موجود در دهان کمک می‌کند. این ماده همچنین تولید آب دهان را افزایش می‌دهد و سطوح pH دهان را خنثی می‌کند.



15.استنشاق روغن

استنشاق روغن کلاً برای ارتقای سلامت دهان و دندان بکار می‌رود. یک قاشق غذاخوری روغن (روغن کنجد، نارگیل، آفتابگردان یا زیتون) بردارید، و آنرا روی دندان‌هایتان بمالید و برای 20 دقیقه در همان حال نگه دارید، و سپس دهان‌تان را با آب بشویید. همچنین می‌توانید روغن را غرغره کنید تا تمام گوشه‌های دهان‌تان را پوشش دهد. سپس روغن را از دهان بیرون بریزید و دهان‌تان را آب بکشید.

16.ریشه انجیر هندی

ریشه درخت انجیر هندی نیز برای سفید کردن دندان بکار می‌رود. ریشه‌های هوایی این درخت بعنوان یک مسواک یکبارمصرف عمل می‌کنند. شما باید ریشه‌های این درخت را بجویید. این ریشه‌ها دارای خواص قابض هستند، و برای سفید کردن دندان مفید هستند.



17.مرکبات

مرکبات به تولید آب دهان و سفید کردن دندان به طور طبیعی کمک می‌کنند. لیمو، آناناس و پرتقال برخی از انواع مرکبات رایج هستند.
توجه: مصرف بیش از اندازه مرکبات می‌تواند به مینای دندان آسیب بزند.



18.مسواک و نخ دندان

مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم برای بهداشت دهان مهم است. استفاده از نخ دندان به حفظ لثه‌های سالم کمک می‌کند. دندانپزشکان استفاده از نخ دندان را برای جلوگیری از زردی دندان توصیه می‌کنند. برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان شما باید دو بار در روز دندان‌هایتان را نخ بکشید.



19.سرکه سیب

اگر می‌خواهید لبخند زیباتری داشته باشید، می‌توانید از سرکه سیب نیز استفاده کنید. سرکه سیب نه تنها بعنوان یک سفیدکننده بلکه برای کشتن میکروب‌های مؤثر بر دندان‌ها نیز بکار می‌رود. برای سفید کردن دندان‌هایتان با استفاده از سرکه سیب غرغره کنید.
توجه: استعمال زیاد سرکه سیب می‌تواند به مینای دندان‌ آسیب بزند.



20.شکلات سیاه

این یک واقعیت جذاب برای دوستداران شکلات است. شکلات سیاه برای سفید کردن دندان مفید است. شکلات سیاه سرشار از تئوبرومین است، ماده‌ای که به سخت و سفید شدن سطح دندان کمک می‌کند.



21.نوارهای سفید‌کننده دندان

یکی از راحت‌ترین و ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها استفاده از نوارهای سفیدکننده دندان است. این نوارها خیلی نازک بوده و با ژل پراکسید پوشیده شده‌اند. آنها در فروشگاه‌های عرضه لوزام آرایشی و بهداشتی به فروش می‌رسند. شما باید چند دقیقه در روز از آن استفاده کنید. اگر برای چند روز به طور مدوام بکار روند، نتایج آنها ظاهر می‌شوند.



22.دهان‌شویه بدون الکل

بدون تردید، دهان‌شویه به تمیز شدن دهان کمک می‌کنند، اما اغلب دهان‌شویه‌های موجود در بازار دارای مقادیر زیادی از الکل هستند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که الکل می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. پس در زمان انتخاب دهان‌شویه مراقب باشید! همیشه یک دهان‌شویه بدون الکل را انتخاب کنید. 



23.آلوورا

آلوورا نیز بعنوان یک محلول سفیدکننده دندان مؤثر شناخته می‌شود، این ماده با باکتری‌های آلاینده می‌جنگند و بعنوان یک ماده پاک‌کننده عمل می‌کند، و برای مقابله با حفره‌ها و کانال ریش دندان مؤثر است. برای استعمال شما باید آلوورا را با گلیسیرین سبزیجات مخلوط کنید و یک خمیر را بوجود آورید. کمی جوش شیرین را به آن اضافه کنید، و از این خمیر برای شستشوی دندان‌ها استفاده کنید.



24.زردچوبه

زردچوبه نیز بعنوان یک عامل سفیدکننده دندان بکار می‌رود. کمی زردچوبه بردارید و آنرا گرم کنید و سپس بکوبید و به پودر به دست آمده کمی نمک و آبلیمو اضافه کنید. این مخلوط برای سفید کردن دندان کاربرد دارد، و به حفظ سلامت لثه‌ها نیز کمک می‌کند.



25.شستن دهان

.
این درمان خانگی بیش از درمان‌های دیگر مورد غفلت واقع شده است. شستشوی مناسب دهان تأثیر چشمگیری در بهداشت دهان و دندان دارد. آب کشیدن دهان پس از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و نوشابه‌های حاوی شکر از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری می‌کند. برای برداشتن ذرات باقیمانده غذا باید بلافاصله پس از صرف غذا دهان را آب کشید یا با آب معمولی غرغره کرد.



درمان‌های دیگر

به غیر از این درمان‌های خانگی سریع و آسان، دیگر درمان‌ها، ابزارها و کیت‌های با کاربرد آسان در بازار در دسترس قرار دارند که می‌توانید با استفاده از آنها سفیدی را به دندان‌های خود برگردانید.
1.شستشوی التراسونیک: در این روش ارتعاشات فراصوتی برای برداشتن لکه‌ها از روی دندان‌ها بکار می‌روند. به هر حال، این درمان رنگ دندان شما را تغییر نمی‌دهد، بلکه زردی دندان‌ بوجود آمده در اثر تجمع کلکولس را کاهش می‌دهد.
2.لامینت دندان: پوشش‌های ویفرمانندی برای دندان‌ها وجود دارند که از پرسلین ساخته شده‌اند و روی دندان‌ها کاشته می‌شوند. آنها برای درمان تغییر رنگ دندان‌ و همچنین دندان‌های کج یا شکسته مؤثر هستند.
3.سفید کردن دندان با لیزر: در این روش، یک ژل پراکسید برای درخشان کردن دندان‌ها بکار می‌رود. یک ژل روی دندان‌ها مالیده می‌شود و با کمک لیزر عوامل سفیدکننده دندان فعال می‌شوند و درخشندگی دندان‌هایتان را برمی‌گردانند.
4.قلم‌های سفیدکننده دندان: این قلم‌ها دارای یک ژل سفیدکننده هستند. شما فقط باید این قلم را روی دندان‌هایتان بمالید. پس از مالیدن به طور مناسب دو الی سه دقیقه دندان‌ها را به حال خود رها کنید، سپس دهان خود را آّب بکشید. برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، این عمل را برای دو هفته به طور مداوم انجام دهید.
5.پاک‌کن‌های جادویی: پاک‌کن‌های جادویی برای تمیز و سفید کردن دندان‌ها بکار می‌روند، اما آیا آنها واقعاً مؤثرند؟ خوب، برخی افراد آنها رانتخاب نمی‌کنند چون به مینای دندان آسیب می‌زنند.


اقدامات پیشگیرانه

با دنبال کردن این راهکارها می‌توان تا حدود زیادی از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری کرد.
•    برای مصرف نوشیدنی‌ها از نی استفاده کنید. این عمل از تماس نوشیدنی‌های مضر با دندان‌ها نظیر قهوه و آبمیوه‌ها جلوگیری می‌کند. با استفاده از نی نوشیدنی مستقیماً به سمت گلو می‌رود و تأثیری روی دندان‌های شما نمی‌گذارد.
•    هر روز یک لیوان چای بنوشید، چون دارای مقادیر بالایی از فلوراید است، که با باکتری‌های مضر می‌جنگد و از تولید نوعی قند که موجب بروز حفره در دندان می‌شود، جلوگیری می‌کند. از مصرف زیاد چای نیز اجتناب کنید.
•    دندان‌هایتان را به آرامی مسواک بزنید. از اعمال فشار بیش از حد برای برداشتن پلاک خودداری کنید.
•    از استعمال دخانیات، نوشیدن مشروبات الکلی و چای سیاه خودداری کنید.
•    مسواک‌تان را در فواصل زمانی معین تغییر دهید.
•    برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها از جرم‌گیر آبی استفاده کنید.
•    از غذاهای دارای فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنید
  • salamat Asibha

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی