کارشناسی سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش دماوند

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی مطالب مرتبط با کارشناسی سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ایجاد گردیده است

کارشناسی سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش دماوند

این وبلاگ جهت اطلاع رسانی مطالب مرتبط با کارشناسی سلامت و تندرستی و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ایجاد گردیده است

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

در مورد وارنیش فلوراید بیشتر بدانیم

salamat Asibha | شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۶ ب.ظ

طرح وارنیش فلوراید تراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی

 

در مورد وارنیش فلوراید بیشتر بدانیم

برگرفته از کتاب وارنیش فلوراید اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت

*مقدمه 

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در کودکان یکی از اهداف مهم در برنامه های ارتقای سلامت دهان و دندان می باشد و فلوراید می تواند نقش مهمی در کاهش پوسیدگی دندان و حتی رمینرالیزه شدن نواحی دمنیرالیزه داشته باشد. از آنجایی که وارنیش فلوراید می تواند برای مدت طولانی فلوراید آزاد کند، اثر بخشی آن حداقل به اندازه سایر انواع درمان های فلوراید موضعی است.

وارنیش فلوراید یک ماده زرد نیمه مایع حاوی غلظت بالایی از نمک فلوراید (NaF %5 ) است. در بعضی از محصولات از جمله وارنیش فلوراید بعد از کاربرد، یک لایه چسبنده زرد رنگ روی سطح دندان ایجاد می شود که در تماس با بزاق سخت می گردد.

*اثر بخشی و کاربرد

استفاده از وارنیش فلوراید باعث 25 تا 75 درصد کاهش در پوسیدگی شده است. فلوراید موجود در آن حلالیت مینا را در فرآیند پوسیدگی کاهش می دهد، و از دمنیرالیزاسیون مینای سالم جلوگیری می کند، در کودکانی که خطر پایین پوسیدگی دارند استفاده 2 الی 4 بار در سال توصیه می شود و در کودکانی که خطر بالای پوسیدگی دارند، به صورت 3 هفته پیاپی ، 4بار در سال به فاصله 3 ماه قابل استفاده است.

*خصوصیات ماده

وارنیش فلوراید ماده زرد نیمه مایع و چسنده با پایه رزینی است که محتوی الکل می باشد تا بلافاصله پس از استفاده خشک شود. وارنیش به طور دائم به سطح مینا نمی چسبد بلکه یک لایه نازک حاوی فلوراید روی سطح دندان ایجاد می کندکه چندین ساعت در تماس بسیار نزدیک با مینا یا سمان قرار می گیرد و به تدریج فلوراید آزاد می کند. از دیگر محصولات فلوراید موضعی، غلیظ تر است (ppm 22600) ، حاوی 5% NaF می باشد که 26/2% یون فلوراید را شامل می شود.

*مزایا

- هیچ گونه مشکل و بیماری گوارشی ایجاد نمی کند.

*معایب

- در بعضی محصولات تغییر رنگ موقت بر سطوح دندانی ایجاد می شود که حداکثر تا 24 ساعت برطرف می گردد.

*موارد تجویز

وارنیش های فلوراید به طور اولیه به عنوان یک ماده پیشگیری از پوسیدگی در کودکان و افرادی که دارای ریسک بالای پوسیدگی دندانی هستند به کار می رود و محدودیت سنی در استفاده از آن وجود ندارد.

سایر موارد کاربرد آن عبارتند از:

· کودکانی که تاریخچه فامیلی پوسیدگی دارند.

· در مناطقی که میزان فلوراید آب آشامیدنی پایین تر از حد استاندارد (ppm 7/0) است دارای اولویت تجویز می باشد.

· افرادی که دسترسی به مراقبت های دندانی ندارند.

· افرادی که تحت درمان ارتودنسی هستند.

· افرادی که عقب ماندگی یا ناتوانی جسمی یا تکاملی دارند.

· افرادی که به طور مداوم از داروهای خوراکی حاوی مقادیر بالای مواد قندی استفاده می کنند.

· کودکانی که تحت رادیوتراپی ناحیه سر و گردن هستند.

· کودکانی که ترشح بالای بزاق دارند وفراهم نمودن ایزولاسیون مناسب به سختی امکان پذیر است.

· در موارد حساسیت سطوح ریشه در افراد با مشکلات تحلیل لثه و مشکلات پریودنتال، قابلیت حساسیت زدایی دارد.

· می توان از آن به عنوان لاینر در زیر ترمیم ها استفاده کرد.

*موارد عدم تجویز

· به عنوان لاینر در حفرات ترمیمی عمیق و نزدیک به پالپ استفاده نمی شود.

· بیمارانی که آسم دارند، زیرا ممکن است باعث آلرژی شود.

· در بیماران مبتلا به استومتاتیت و ژنژویت زخمی شونده استفاده نمی شود.

· در بیماران دارای سیستم گوارشی حساس که طی درمان طولانی مدت با وارنیش فلوراید دچارحالت تهوع می شوند،

عدم تجویز مصرف دارد.

*ملاحظات حین کار

· قبل از کاربرد وارنیش دندان ها را با خمیر پروفیلاکسی (در مطب) یا مسواک زدن معمول تمیز کنید. قابل ذکر است هر گونه پلاک یا جرم قابل مشاهده باید برداشته شود و پروفیلاکسی ضروری نمی باشد.

· سپس دندان ها را به وسیله گاز یا پنبه یا هوای فشرده خشک کنید.

· بعد از خشک کردن دندان ها را با استفاده از گاز ، رول پنبه و یا انگشتان خود از محیط دهان ایزوله نگاه دارید.

· لب ها و گونه را چرب کنید تا مانع از چسبندگی شود.

· از آنجایی که ایزولاسیون تمام دندان ها در یک زمان ممکن نیست، وارنیش فلوراید را به طور جداگانه در چهار کوادرانت استفاده کنید.

· از آنجایی که رزین ممکن است ته نشین شود ، قبل از قراردادن وارنیش در سطح دندان بهتر با برس مخصوص به خوبی مخلوط شود.

· اگر تماس های بین دندانی محکم باشند، از نخ دندان استفاده کنید.

*ملاحظات بعد از کار

· لازم نیست برای خشک شدن وارنیش قبل از مرخص کردن بیمار صبر کنید، وارنیش در تماس با مایعات دهان سفت

می شود.

· به مدت 4 الی 6 ساعت از مسواک و نخ دندان استفاده نشود تا وارنیش به مدت طولانی تر در تماس با دندان ها قرار گیرد.

· بیمار برای بقیه ساعات روز از رژیم غذایی نرم استفاده کند.

· بیمار نباید از دهانشویه های حاوی فلوراید یا الکل استفاده کند.

*سوالات متداول

مزیت آن نسبت به ژل های موضعی فلوراید چیست؟

جذب فلوراید را توسط دندان تسهیل می کند. آزاد سازی آهسته فلوراید، اثر بخشی آن را افزایش می دهد. به طور مستقیم بر روی سطح دندان استفاده می شود و در نتیجه احتمال بلع و مسمومیت با آن حداقل است. در کودکان خردسال نیز قابل استفاده است.

آیا وارنیش فلوراید بی خطر است؟

بله، وارنیش فلوراید کاملا بی خطر است . با توجه به اینکه میزان بلع فلوراید حداقل است، پس از 10بار استفاده و بلع آن به دوز سمی میرسد. در نتیجه نگرانی در مورد سمیت آن وجود ندارد.

  • salamat Asibha

درباره بیماری سارس

salamat Asibha | پنجشنبه, ۴ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۴۷ ب.ظ

بیماری سارس چیست؟

 

علائم اصلی بیماری تب بالای 38 درجه ، سرفه خشک ، گلودرد ، تنفس مشکل یا اختلالات تنفسی و شواهد رادیوگرافیک پنومونی می‌باشد ، سایر علائم نیز عبارتند از : سردرد ، درد مفاصل و ماهیچه‌ها ، بی اشتهائی ، اختلال هوشیاری ، راش و اسهال

روش درمان بیماران مبتلا به SARS چگونه است ؟
علیرغم تلاش پزشکان ، فعلا دارویی جهت درمان پیدا نشده است و تا حال آنتی بیوتیکی در این زمینه مؤثر نبوده است ولی داروی ریباورین با یا بدون تجویز استروئید با نتایج نامعلوم مصرف شده است. لذا برای کنترل بیماری در جامعه پیشگیری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

سرعت گسترش بیماری چگونه است ؟
SARS
نسبت به آنفلونزا کمتر عفونی است دوره کمون آن 7-2 روز ( بطور متوسط 5-3 روز ) می‌باشد مسافرت‌های بین‌المللی ریسک گسترش سریع بیماری را افزایش می‌دهد.


روش انتقال بیماری‌ چگونه است ؟
انتقال از شخص به شخص از طریق قطرات تنفسی و ترشحات بدن فرد بیمار بوده و بیشتر در افرادی که در بیمارستان یا در خانه با بیمار تماس نزدیک داشته‌اند صورت می‌گیرد بنابراین در صورت مراقبت از بیمار ، زندگی با وی و یا تماس نزدیک با ترشحات تنفسی ، مایعات بدن یا مدفوع بیماران ، احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

نحوه برخورد با بیماران مبتلا به SARS چگونه است ؟
بیمار باید از نظر تنفسی و سایر ترشحات ایزوله شود. معاینه بیماران توسط کارکنان و پزشکان باید با ماسک و عینک و پوشش سر و دستکش صورت گیردInfection control guidance) (Hospital . دست ها قبل و بعد از تماس با فرد بیمار می‌بایستی شسته شود. بیمار باید در اتاق در بسته با فشار منفی نگهداری شده ولی پنجره‌ها را می توان برای تهویه خوب باز گذاشت ( ولی این پنجره‌ها نباید به محل‌های عمومی باز شود ).

 

 

 

بیماری سارس چیست؟

 

این سندرم یک بیماری تنفسی با علت نامشخص می باشد . اولین مورد بیماری در نوامبر سال ۲۰۰۲ در چین گزارش شده و پس از آن بیماری به کشورهای ویتنام ، هنگ کنگ ، سنگاپور واندونزی گسترش یافت . همچنین د رکشورهای کانادا و ایالات متحده نیز مواردی گزارش شده است .

علائم و نشانه ها :

بیماری معمولاً با تب بالای ۳۸ درجه سانتیگراد شروع شده و معمولاً همراه با لرز ، سردرد ، بی حالی و بدن درد می باشد . همچنین گاهی اوقات بیماری با علائم تنفسی شروع می شود .

پس از ۷-۳ روز بیمار دچار سرفه های خشک و بدون خلط شده که می تواند پیشرفت کرده و منجر به اشکالات تنفسی و کمبود اکسیژن در خون شود . در ۱۰ تا ۲۰ درصد موارد ، بیماران به تهویه مکانیکی نیاز پیدا می کنند .

دوره نهفتگی بیماری :

این دوره بطور معمول ۷-۲ روز می باشد اگر چه طبق بعضی گزارشات می تواند ۱۰ روز نیز بطول بیانجامد .

نحوه انتشار بیماری :

تماس نزدیک با بیمار باعث سرایت بیماری می شود و افراد در معرض خطر شامل : پرسنل مراکز بهداشتی و افراد خانواده بیمار می باشند . این افراد بعلت تماس مستقیم با ترشحات ریوی و مایعات بدن بیمار آسیب پذیر می باشند .

عامل ایجاد کننده بیماری :

عامل ایجادکننده بیماری کاملاً مشخص نمی باشد . در ۲۵ مارس Cdc ( مرکز کنترل پیشگیری بیماریها در آمریکا ) اعلام کرد یک کرونا ویروس نامشخص را در دو بیمار شناسائی کرده اند . این یافته ها ابتدائی بوده و مدرک دقیقی مبنی بر ارتباط این ویروس با بیماری وجود ندارد . فرم های شناخته شده کرونا ویروس باعث سرماخوردگی و عفونتهای دستگاه تنفس فوقاتی می شوند .

علائم آزمایشگاهی :

۱ - رادیوگرافی قفسه سینه که نمایانگر ذات الریه یا سندرم حاد ودیسترس تنفسی می باشد .

۲ - آزمایش خون که نشانگر کاهش میزان پلاکت ( ترومبوسیتوپنی ) و کاهش گلبولهای سفید ( لکوپنی )‌ می باشد .

درمان طبی :

در حال حاضر بدلیل نامشخص بودن علت بیماری درمان خاصی توصیه نمی شود . اما از طرفی رژیم های درمانی قابل استفاده شامل آنتی بیوتیک هائی می باشند که درمان شناخته شده عوامل باکتریائی ذات الریه غیرعادی می باشند . همچنین از درمانهای ضدویروس نیز استفاده شده و استروئید ها بهمراه داروهای ضد ویروس و ضد میکروب استفاده می شوند .

هشدار هایی در مورد مسافرت به مناطق آلوده :

جهت مسافرت به مناطق آلوده توصیه می شود در صورت غیرضروری بودن سفر ، انجام آن به بعد موکول شود . در ضمن افرادی که اخیراً به مناطق آلوده مسافرت کرده اند باید توجه داشته باشند که اگر ظرف ۱۰-۷ روز پس از بازگشت از سفر دچار تب ، سرفه و مشکلات تنفسی شدند هر چه سریعتر به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند .



چگونه از ابتلا به Sars پیشگیری کنیم ؟

سندرم تنفسی حاد شدید از طریق تنفس قطرات سرفه و عطسه شدید بیمار که در هوا منتشر شده است به فرد سالم منتقل می شود . این مسئله باعث می شود که Sars از طریق هوا و اشیاء آلوده شده منتقل شود . برای پیشگیری از گسترش بیماری مابین افراد خانواده بیماران و کارکنان مراکز بهداشتی توصیه می شود که احتیاطات ایمنی ذیل برای حداقل ۱۰ روز بعد از اتمام تب و علائم تنفسی اجرا شود .

۱ - ارتباطات بیرون از منزل بیماران باید محدود شده و بیمار به محل کار ، مدرسه و سایر اماکن عمومی مراجعه نکند .

۲ - در این دوره ۱۰ روزه تمام اعضای خانواده فرد مبتلا باید به دقت توصیه های مربوط به بهداشت دست مانند شستشوی مکرر دست و استفاده از محلولهای حاوی الکل را اجرا کند .

۳ - بیماران باید قبل از عطسه یا سرفه از یک دستمال برای دهان یا بینی خود استفاده کنند . در صورت امکان فرد مبتلا در دوره بیماری و یا در دوره نقاهت باید در طی تماس نزدیک با افراد سالم از ماسک استفاده کند . در صورتی که بیمار قادر به استفاده از ماسک نیست سایر افراد خانواده باید هنگام تماس نزدیک با بیمار از ماسک استفاده کنند .

۴ - باید هنگام هر گونه تماس با مایعات بدن فرد مبتلا از دستکش های یکبار مصرف استفاده شود . همچنین بلافاصله بعد از آن دستکش ها از دست خارج شده و دور انداخته شود ودست ها شسته شوند . دستکش ها نباید مجدداً مورد استفاده قرار گیرند و نباید جایگزین شستشوی صحیح دست شوند .

۵ - وسایل صرف غذا ، حوله و رختخواب فرد بیمار نباید توسط سایر اعضاء خانواده مورد استفاده قرار گیرد . البته استفاده از این وسایل توسط دیگران بعد از شستشوی معمولی با آب داغ و صابون منعی ندارد .

۶ - نیازی نیست که فعالیت های بیرون از منزل سایر اعضای خانواده محدود شود مگر اینکه علائم بیماری مانند تب و اشکالات تنفسی پدیدار شوند .

۷ - توصیه می شود سفرهای غیرضروری به چین ، هنگ کنگ ، هانوی ، ویتنام و سنگاپور تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخته شود

  • salamat Asibha